164 Club of Sweden

VROM, 25-27 augusti 1995

Efter många och långa möten i VROM-kommittén med förberedelser långt in på nätterna kom så äntligen helgen för träffen. Det skulle bli mycket spännande. Skulle vi lyckas få upp tält, grillar, potatis­vagn, biljetter, mat (och folk, skulle de dyka upp, de 210 som betalt?) till grillkvällen? Tänk om de 260 ekipagen i lördagens rally körde vilse och skulle vi hinna utse en vinnare innan kl 17? Skulle söndagens utställning på Heden bli kaos eller succé?
FREDAG
Regnet inledde fredagen, och vi undrade hur det skulle bli under grillkvällen. Efter ett stort jobb med att få upp partytälten (4x8 m x 2) utan stege (men en Opel Kadett håller att stå på, det har vi konstaterat) slutade det att regna och deltagarna började strömma till. Många nationaliteter, checka in, hämta sin grilltallrik, umgås.
LÖRDAG
Helgen skulle visa sig vara lite småkylig under morgontimmarna, men dagarna var varma och fina. Lördagens rally-slinga gick på Hisingen (7,5 mil) mellan de olika Volvo-enheterna och man fick leta sig fram efter en vägbeskrivning gjord av alla de vägskyltar man skulle följa. Starten gick kl 9 från Bil & Truck Sisjön till Volvo Arendal och Volvos Museum. Målgången var vid 15-tiden för de sista. Under den tiden hade man hunnit värma upp sig och gymnastiserat hjärncellerna genom att utföra de praktiska övningar och svara på de frågor som var momenten i poäng­promenaden/rallyt.
Väl framme fick man svara på en utslagsfråga (hur många Ahlgrens’ bilar i glasburken?) och äta middag inne i Arendals matsal. Förutom att gå runt och beundra och fotografera mång­falden av bilar, uppställda efter modell, kunde man se Volvos testförare, Helldrivers, göra “konster“ med bil, bl a tvåhjulskörning, och gå på muséet förstås.
Efter maten var det prisutdelning. Kvällen fick var och en spendera som man ville.
SÖNDAG
Grusplanerna blev uppmärkta med krita innan solen ens hade börjat göra horisonten rosa. Sedan vidtog uppsättning av tält. Nu kunde vi det här, och det räckte med tre personer (till skillnad från sju under fredagen). Bord och stolar fram för kafeteria och klubbar och sedan snabbt upp till incheckningen för att göra i ordning “VROM-kassen“ med information till de som skulle ställa ut sin bil och samtidigt ta emot de samma.
Oj vad bilar det kom! I en strid ström, hela förmiddagen. Det var något stressigt ett tag, men också mycket roligt. Samtidigt skulle man hålla ute “vanliga“ besökare, som ville parkera sin japan, 740 eller dyl på planen...
Vid halv nio-tiden fick man sin efterlängtade frukost i form av en Big Mac & Co! Vilken bra början på dagen...
Vid insläppet fick man ingen riktig hum om hur stort det hela var, med över 300 bilar utställda och 65 säljare på marknaden. Delar fanns det gott om, och var det inte en del utan en bil du behövde, så gick det också bra...
Själv tog jag mig tid att som hastigast njuta av anblicken av 164-avdelningen och föreviga densamma. Jag avlöste även Pär Andersson vid klubb-bordet inne i Exercishuset. Vi hade klubbinformation och försäljning av klubb-prylar. Det var väldigt trevligt och jag hade gärna suttit där större del av tiden, för att få möjlighet att prata med folk.
Mot eftermiddagen blev jag ”utkastare”, fick hindra folk från att försöka köra in, där våra deltagare skulle köra ut. Dagen blev mycket lyckad, jag själv hade väldigt roligt och hoppas ni som deltog också hade det.

Så träffen avlöpte över (min) förväntan och det mesta fungerade alldeles förträffligt! Det var ett gott samarbete i VROM-gruppen, och jag ser fram emot att träffas och arbeta ”över klubbgränserna” även i andra sammanhang än detta. Nu skall vi börja planera för 1996 års träff...
Ett varmt tack till alla som ställde upp och hjälpte till!
Petra

EN BESÖKARES KOMMENTARER
VROM-träffen var mycket välplanerad men hade man verkligen tänkt på allt och från alla synvinklar?
Som det nu blev användes den stora planen till alla PV och Amazon-bilar samt Marcos-bilar, Indigo-prototypen, Volvo-lastbilar, m m. Klassade som publikdragande objekt?? Detta innebar att resterande Volvo klubbilar (P1800, 140, 164 och 262C) blev hänvisade till en parkering vid sidan om exercishuset, bakom ett högt staket!
Hur många av besökarna som missade denna avdelning vågar man bara gissa om men det var säkert inte så få. Tyvärr! Många av oss som hamnade där kände sig nog lite utanför!
Snälla VROM-kommittén! Till nästa år, splittra inte Volvo-klubbarna, vi hör ihop! På stora planen hade det gått att få in betydligt flera bilar med lite mindre avstånd mellan raderna med bilar.
Nog med klagomål! Vädret var riktigt hyfsat och på marknaden gick det att göra en hel del fynd. Många fina bilar att beundra och gott om folk (åtminstone på stora planen). Ni som inte var där, kom 1996 i stället! Bättre väder, fler bilar och större marknad! (Det är i alla fall vad jag hoppas på.)
Jon-Erik


Back to our main page

Tillbaka till vår huvudsida