164 Club of Sweden

VROM 23-25 augusti 1996

Så var datumet för träffen äntligen här! Månader av planerande skulle sättas i verket. Skulle allt klaffa? Nja... Eftersom vi inte är så många i kommittén nu som förut och vi ändå bara vill bli större och bättre, så tog t ex jag lite för mycket på mig... skulle det visa sig. Och ett stort tack till alla funktionärer som ställt upp, utan er hade det inte blivit något av.
Fredagens räkafton...
På den gamla norska passagerarfärjan G A Skytte. Jag var utsedd till Fredagsansvarig. Hela veckan hade jag fixat och grejat med frågor och svar, översättningar osv, inför träffens rally på lördagen, skrivit speakerns stolpar, vad han skulle tala om på G A Skytte, göra en funktionärsplanering - vem som skulle göra vad.
Det började bra, med att jag per mobilsvaret fick i uppdrag att göra ett presentkort i datan, som skulle vara ett bland många pris på rallyt. Hade tänkt infinna mig vid båten 17.45. 17.51 fick jag ytterligare ett mobilsamtal. Kunde jag fixa ett batteri till en kamera, som skulle användas hela helgen? Då var jag redan framme på parkeringen. Batteriet skulle kosta ganska mycket, så jag fick snabbt låna 500 kr av en annan arrangör.
Kl var 17.54. Kände till en i närheten av min bostad, vilket som tur var också råkade vara ganska nära färjan. Skulle jag hinna till kl 18.00 då fotoaffären stängde? 50-sträcka, bilar framför, 17.57, rödljus. Mera kö, 50 km/h 17.59. Suck... Parkerade bilen på trottoaren utanför dörren till butiken och kastade mig in igenom dörren. Mycket stressad och mycket osammanhängande försökte jag tala om till vilket kameramärke batteriet skulle passa. Stackars karl... men han kanske var van vid sådana stresspåsar som jag?
I alla fall fick jag ett batteri för 140 kr och jag hoppades verkligen att det skulle passa. Lät otroligt. Fast original var det ju inte. Bra. Tillbaka till båten.
Vi fixade upp lappar om erläggande av parkeringsavgift, kopplade in mikrofon och drog lite el-kablar. Äntra skeppet var det dock inte tal om ännu (18.05). Det pågick nämligen en fotosession en trappa upp. En tjej stod och fotograferade något (litet) mot ena hyttväggen. Hyperviktigt, verkade det som.
18.30 fick vi äntligen tillträde till båten. Speakern satte igång och snacka, både på svenska, engelska och tyska. Han hade till och med konstruerat ett nytt tyskt ord, ett för räk-frossa... Vid 19.15 tyckte vi att det var dags att börja frossa. Ca 140 personer hade anmält sig och kom också för att låta sig väl smaka. Vid halv nio var brödet slut, men räkor fanns det faktiskt kvar, så några sent ankomna personer fick tyvärr frossa utan bröd. Vid nio-tiden, lagom till kaffet och glassen, kom underhållningen ingående. Det började med tre personer som diskuterade något intressant (men ohörbart, eftersom de inte använde mikrofon) på scenen, till att bli en sång-kör på 16 personer! Mycket trevligt. Och glassen var inte dum den heller... Smakernas Triumf!
Så kvällen avlöpte utan större bekymmer faktiskt. Men några räkor fick jag inte i mig, så jag frossade i en pizza istället!
Lördagens rally...
Med målgång i Nääs fabriker utanför Lerum. Starten gick som vanligt vid Bilia i Sisjön. Gammelbilarna fick starta lite tidigare än de mer moderna åkena. Utefter rallyvägen skulle deltagarna svara på 20 frågor och utöva 5 praktiska övningar. Allt hade gått underbart enkelt tillväga, om inte...
Jag hade gjort startkortet i förväg, numrerat frågor och övningar 1-25 och sedan skrivit ner frågorna, dubbelkollat alla svar så att inget var fel, översatt frågorna till engelska, och sedan numrerat frågorna 1-20... Vid det laget hade jag redan glömt att det skulle överensstämma med startkortet! Suck.
Men så fort deltagarna började kom­ma till vår kontroll fattade jag att något var fel. Numren på mina frågor stämde inte med hur deras startkort såg ut! Jag försökte ändra på de första startkorten enligt hur det borde se ut, den konstiga numreringen till trots, med min specialpenna som bara fanns på kontrollerna, men fick strax ett samtal på mobilen om att deltagarna skulle fylla i fråga 1-20, i ruta nr 1-20. Det skulle vara minst krångligt. För alla. Även oss i rättningen sedan. Och det kunde jag hålla med om... annars gick det bra.
Vi hade ett manöverprov med bil på min kontroll och det var mycket uppskattat, med genererade tyvärr lite kö, speciellt då det var trångt om utrymme och en hel del förare hade en tendens att bara ställa sitt fordon i kön och gå och fika som vi också delade ut. Men det redde ut sig till slut. Det började duggregna och det höll på ett tag, jag för min del tyckte det var svalkande, jag sprang som en tätting mellan frågorna, för att förklara hur man skulle fylla i startkortet, och rangeringen av bilarna som kom in (och de som inte kom ut). I alla fall var det väldigt kul.
Vid 14-tiden var det hela över, så vi packade ihop resterande fika och åkte till målet för att äta middag (vildsvinsstek) och hjälpa till där vi bäst behövdes (i rättningen). Rättningen blev tyvärr lite mer komplicerad än vad som var tänkt från början pga mitt lilla misstag, men efter lite extra tid lyckades vi utse den rätta vinnaren, Jan Carlsson med en Renault 17.
Efter prisutdelningen var det utlottning av ESAB:s svets (en halvautomat) och ödet hade i beredskap för mig att agera ödesgudinna och dra det vinnande startkortet bland alla tävlande. Grattis Elof Nordlander som körde Amazon! Och grattis Johan Andersson, Volvo 164 (turbo), som placerade sig på nionde-platsen! Inte illa!
När allt var över och de sista bilarna åkte hem, när bara arrangörer och funktionärer var kvar för att ta ner alla tält, packa ihop och ha lite snack om morgondagen, då kom åskan och spöregnet! Det kan man kalla tur med vädret! Men vi blev ju helt dränkta förstås.
Söndagens utställning på Heden....
Började kl 06.00, för mig, då tält skulle monteras upp och bord och stolar till bl a klubbtältet (där Volvo och Renault-klubbarna presenterade sig) skulle ställas fram. KI 9.00 när de första besökarna (och många utställare redan infunnit sig) kom, var faktiskt allt klart så långt det då gick.
Tema- utställningen om utryckningsfordon hade inbringat många gamla och nya brandbilar, polisbilar, en röda-kors-buss, alkotest-van, video övervakningsbil o dyl fordon. 850-racing teamet var där och världens snabbaste gummibåt - RibCat - var där. Volvo-ballongen som Chalmers tekniska högskola förfogar över, kunde tyvärr inte lyfta i blåsten, annars hade det varit en rolig åkattraktion!
Dessutom fanns ju veteranbildelsmarknaden och sälja-bil-marknad för­utom alla utställda Volvo och Renault-modeller! P1900-modellen jubilerade och visade upp sig. Roligt att se så många fordon på en gång!
Under dagens lopp hann jag mota bort en VW pick-up (med Renault-färg), div nya Volvo och Renault-bilar, prata med medlemmar, sitta vid klubb-bordet, jaga folk och bilar som skulle upp på scenen för att visa upp sig och intervjuas och diverse annat.
När inget annat fanns att säga innan lott-dragningen på scenen kl 14.30, gjorde jag lite reklam för våra måndagsträffar... Vid 15-tiden var vi alla ganska möra. Men vi hade haft jättekul!
Tack Royne och Johan för att ni hjälpte mig med att ta ner tält och packa ihop bord och stolar och diverse annat!
Vi ses med nya krafter om ett år!
Hälsar Petra


Back to our main page

Tillbaka till vår huvudsida