164 Club of Sweden

GCP-träffen, 29 september 2001

Nybergs klassiska Volvorally 2001
Lördagen den 29 september var det femte gången i ordningen som Jönköping fick besök av Volvoentusiaster från både när och fjärran när Nybergs klassiska Volvorally åter gick av stapeln. Trots sensommartiden var det vackert väder även i år. Reservdelsförsäljningen startade tidigt och var igång redan klockan åtta. Genuine Classic Parts, GCP hade även i år 20% rabatt på hela sitt sortiment samt en välfylld fyndhörna med en hel del att erbjuda från andra sorteringen, många användbara saker för reservdelsletaren.
Träffens förste besökare var Amazon-klubbsprofilen Håkan Ogenholm med sin blanka 244 och snart strömmade flera till och det blev ganska snabbt en skara kring fyrtiotalet bilar och hundratalet besökare totalt. Det blev en hel del handel med reservdelar och en och annan varm korv slank ner. Eldsjälarna Bosse Oscarsson och Kaj Johansson var med och servade deltagare med välkänt Volvo-kunnande och när klockan närmade sig elvasnåret blev det dags för tipsrallyt som startade vid GCP.
Rallyslingans tema var gamla riksettan. Utmed vägen svarade man på kluriga frågor med viss anknytning till trakten plus lite annat smått och gott. Efter att färdats nerför serpentinvägen, Ådalsvägen med sina pampiga vattenfall som förr försåg vapensmedjorna på Husqvarna Vapen med kraft, kom rally karavanen in på klassiska riksettan nere i Huskvarna. Första kontroll var på en fd. ESSO station i funkis stil. En bit norr om pampiga Junex bolagens industrier slog man till bromsen nedanför konstnären Calle Örnemarks kända träskulptur av Jätten Wist. Sägnen berättar att när jätten skulle kliva över en stor vattenpöl slängde han ut en stor sten för att slippa bli blöt om fötterna. Vattenpölen kallas idag Vättern och på stenen bor det ett småfolk och sten har dom döpt till Visingsö.
En bit i riktning Stockholm, vek ekipagen av riksettan och in på vad som tidigare ut-gjorde Gripenbergs järnvägen, här rullade trådrullartåget. Nu löper vägen här utmed Vätterns branter och bitvis kan inte två 444:or mötas. Framme i Kaxholmen var det en kontroll vid hembygdsmuseet. Här finns det gamla ångloket uppställt. Några km ytterligare norrut på riksettan, vid en fyrvägskorsning i en by som heter Ölmstad, ligger Vätterledens Bil o Motor. Här har drivits bilverkstad sedan 20-talet. Innehav-aren i dag, Lars Fagerberg som är känd samlare av Fords 30 tals cupeér, hade dagen till ära öppet och visade en vackert renoverad B18 och några saker det stod Ford på. I verkstadens tak löper en travers på räls skenor från Gripenbergsbanan. För den som är motorsport intresserad kan berättas att utanför den här verkstaden på morgonen några år bak i tiden, när man på Nyströms bil i Jönköping kunde köpa en sprillans ny Amazon, stod Åke ABryggan@ Anderssons röda Rally-Kadett totalrullad efter att under natten jagat in tid på snabba konkurrenter om en totalseger. Kanske var det Tom Trana på SAAB, Sylvia Österberg på Renault Gordini eller var det möjligen Sven Simonsson från Vetlanda i sin halvt fabriksstödda Amazon 122S inne på klassiska Lapplands sträckan under 1967 års Smålands rally. Där stod den i alla fall och av plåtskadorna att döma hade det gått fort i jakten på sekunderna, för rullad var den. Här var även den sista bemannade kontrollen förlagd. Det gällde att backa upp på den klassiska plankan, inte alltid så lätt, vilka en del fick erfara med röda kinder. (ABryggan@ hade nog klarat det med hjälmen neddragen för ögonen i sin rullade Rally-Kadett).
Efter detta körde man djupt in i den mörka Småländska skogen. Till trakter där för-fattaren John Bauer hämtade inspiration till sina böcker och målningar av troll. Till Bunn med sin sjö med samma namn där många har lastat in sina kräftfångster i kofferten på sina PV, Duetter och Amazoner. ( Åkte man P1800 köpte man nog kräftorna av han i Duetten.) Efter Bunn och fika for man åter riksettan norrut och hamnade på en glas-smedja. Alldeles innan Gränna gjorde vagnarna ett sista stopp lagom dammiga efter 100 km rallyslinga varav 5 km på prima Småländsk grusväg. Målet var det kända Gyllene Uttern där bilister genom åren njutit deras Vätterröding och sköna sängar på sin resa genom landskapen Skåne, Småland, Östergötland och Södermanland på väg till Huvudstaden. Det kan man göra än i dag, men i Amazon Sportens efterträdare S80 T6 kör man lätt Malmö-Stockholm utan att kliva ur, det kallas visst utveckling? Men nog är det gott med en pilsner och Vätterröding och veta att det står en grafitgrå Amazon Sport med dubbla SU och väntar på hotellparkeringen på morgonen när man vaknar och att det är fri fart utom i Linköping, Norrköping, Nyköping (speciellt efter Nyköping skulle man ta det lugnt för vid Kalles brukade rikspolisen ha hastighetskontroll), Södertälje och alla små samhällen man passerade. Annars var det bara att låta Sporten sträcka ut. Många som tittar på byggnaden tror nog att här gjorde även Karl XII=s armeér halt för utspisning på sin väg ner i Europa. Men dom blir besvikna för det var en lokal man, Greve förvisso, som insåg den växande bilismens expan-sion på 30-talet och lät uppföra det som en medeltida borg. Innan prisutdelningen pass-ade många på att gå över vägen till Cabbes polkagrisfabrik för att inhandla lite lokalt bilåkargodis till sin återfärd till det trygga garaget.
Vid prisutdelningen fick pristagarna välja från ett prisbord sponsrat av GCP och den lokala Volvoåterförsäljaren Nybergs bil samt Statoil vid Odengatan i Jönköping.
Första pris gick till Mikael Falk, 142, Forserum. Andra pris gick till Andreas Hillerstam från Hillerstorp. Tredje pris gick till Rickard Wallin, Amazon, Linköping. Pris gick också till långväga gäst som blev Gunnar och Sonja Flodström, Amazon kombi, Stockholm. Detta pris bestod i fyra liter motorolja sponsrat av Statoil.
Nästa år blir det nya teman och nytt namn: VPM-Jönköping. Varmt välkomna till Vätterbygden och Småland!
Text: Mattias Löfstedt, Christer Carlsson och Daniel Albrecht


Back to our main page

Tillbaka till vår huvudsida